Köpvillkor

Köp
Vid beställning över Internet träffas avtal om köp när din betalning blivit godkänd.
Förstasortering
Alla produkter är handgjort Svenskt glas med tillverkarens kvalitetsmärkning för förstasortering.
För att garantera att produkten håller den utlovade kvalitén synas alla produkter en extra gång av Bergdalahyttan.
Du kan vara säker på att du får produkter av högsta kvalitét.
Priser
Alla priser inkluderar moms
Alla erbjudanden gäller så långt lagret räcker.
Frakt
Alla produkter som visas i butiken finns för omgående leverans.
Alla leveranser sker i samarbete med DHL. Till privatpersoner i Sverige skickas ordrar med DHL Service Point till ett utlämningsställe nära dig. OBS! Paketet ligger kvar på utlämningsstället i 14 kalenderdagar. Vi har inte möjlighet att leverera till boxadresser. Inom Sverige, fraktfritt vid köp över 1000 SEK, annars fraktkostnad 75 SEK
För leveranser till övriga delar av världen vänligen kontakta kundtjänst för mer information.
DHL transportvillkor
Leveranstid inom Sverige är 2-5 arbetsdagar
Ångerrätt
Du har alltid 14 dagars lagstadgad ångerrätt av ditt köp, du kan returnera varan inom 14 dagar från det att varan levererats och få tillbaka beloppet du betalt. Varan skall vara i oförändrat skick, d v s får inte vara använd men får givetvis ha packats upp och kontrollerats försiktigt.
Varan skall skickas i retur i originalförpackningen och det är viktigt att varan kommer till oss i oskadat skick. I övrigt läs mer under ”Retur”. Kunden står för returfrakt.
Vid utnyttjande av ångerrätten, vänligen kontakta vår kundservice 0478-10153 eller info@bergdalahyttan.com
Åberopar kunden garanti och det visar sig att felet beror på yttre åverkan och därför inte täcks av garantin står kunden för eventuell hanteringskostnad. Vår auktoriserade personal kommer i första hand avgöra om felet beror på en felaktigt producerad vara eller yttre åverkan efter att varan nått kunden. Kunden står för fraktkostnader om kunden åberopar garanti.
Vid godkänd reklamation återbetalas eventuella kostnader på samma sätt som betalningen skett, har betalningen skett med kreditkort kommer samma kontonummer krediteras. Återbetalning sker så snart ett ärende avslutats.
Vid garantiärenden, vänligen kontakta vår kundservice  0478-10153 eller info@Bergdalahyttan.se
Retur
Vid retur måste du kontakta vår kundservice på telefon 0478-10153 eller info@Bergdalahyttan.se för att få ett returnummer och en returavi. Varan skall skickas i retur i originalförpackningen. Det är ditt ansvar att varan kommer till oss i oskadat skick, se därför till att varan emballeras väl. Du står för returfrakten.
Returen är inte godkänd förrän vi kontrollerat varan. Vid godkänd retur återbetalas summan på samma sätt som betalningen skett, har betalningen skett med kreditkort kommer samma kontonummer krediteras. Återbetalning sker så snart en godkänd retur mottagits. Vid ej godkänd retur returneras varan och frakt debiteras. Vara som kommer i retur utan giltigt returnummer returneras till kunden och frakt debiteras.
Momsfritt för företag inom EU
Faktura, Klarna
Har du ett svenskt personnummer eller organisationsnummer kan du bli fakturerad och betala i efterskott. För hanteringskostnaden vid fakturering tar vi ut en avgift på 39 kr. Klarna hanterar vår fakturering, har du frågor gällande faktureringen är du välkommen att kontakta Klarna på telefon 08 – 120 120 00. När du väljer faktura som betalningsmetod i kassan kommer en sedvanlig kreditprövning att genomföras vilket innebär att Klarna inhämtar en kreditupplysning. Vid betalningspåminnelse tillkommer lagstadgad avgift på 60 kr samt dröjsmålsränta enligt räntelagen. Vid inkasso tillkommer inkassoföretagets kostnader och avgifter.
Delbetalning
Genom ett samarbete med Klarna kan vi erbjuda dig möjligheten att dela upp din betalning. Det finns flera alternativ att välja på och du väljer själv det mest passande. Givetvis kan du när som helst under delbetalningstiden betala hela kvarvarande skulden. Du kan ha från 1000 kr upp till 50 000 kr på ditt delbetalningskonto. Alla köp du gör via Klarnas delbetalningstjänst sammanställs på en kontofaktura månatligen.
Du gör din ansökan om delbetalning i kassan i samband med ditt köp. I kassan väljer du betalningsalternativet Delbetalning Klarna och önskad typ av delbetalning. Du får genast besked om din ansökan beviljats och vi kan hantera ditt köp omgående. Skulle din ansökan inte bli beviljad kan du gå tillbaka till kassan och välja ett alternativt betalningssätt.
Klarna kommer skicka ett kontoavtal för underskrift hem till dig om ditt köp är högre än 1500 kr. Kontrollera att uppgifterna stämmer och signera avtalet och returnera det i bifogat svarskuvert.
Läs mer om de allmänna kontovillkoren på http://www.klarna.se/vilkor
Effektiv ränta vid köp om 10,000 kr med delbetalning på 12 månader är f.n. 12,31 %. Din ansökan kommer föranleda en sedvanlig kreditprövning vilket innebär att Klarna inhämtar en kreditupplysning. Har du några ytterligare frågor eller funderingar ar du välkommen att ringa Klarna på 08-120 120 00.
Reklamation / fel vid leverans
Skulle någonting ha blivit fel i er leverans, fel eller skada på en vara, fel vara eller fel antal varor kontaktar du vår kundservice på telefon 0478-10153 eller info@bergdalahyttan.se. Felet skall anmälas inom skälig tid efter det att varan mottagits. Bergdalahyttan står för alla kostnader inklusive transport vid en godkänd reklamation.
Vid reklamationer tillämpas konsumentköplagen, se www.konsumentverket.se.
Transportskador
Synliga skador på godset skall anmälas till vår kundtjänst på telefon 0478-10153, e-post info@bergdalahyttan.se eller till DHL inom skälig tid efter upptäckten. Dolda transportskador skall anmälas till vår kundtjänst på telefon 0478-10153, e-post info@bergdalahyttan.se eller till DHL inom skälig tid då de upptäcks.
Ej utlösta paket
Beställda men ej utlösta paket debiteras med full frakt och returfrakt samt 395 SEK inklusive moms för våra kostnader. Specialbeställda varor debiteras fulla värdet samt frakt och returfrakt.
Cookies
Bergdalahyttan.se använder cookies för att tillhandahålla en smidig, väl fungerande e-handel. Cookies används bland annat för att hantera innehållet i din kundvagn samt din inloggning. Om din webbläsare är inställd för att inte acceptera cookies kommer du inte ha möjlighet att lägga din beställning över internet. Du kan i så fall enkelt ändra denna inställning i din webbläsare.
Minderåriga
Vi ingår inte avtal med minderåriga (personer under 18 år) utan målsmans skriftliga godkännande.
Sekretess och hantering av personuppgifter
När du lägger en beställning eller registrerar dig som kund uppger du dina personuppgifter. I samband med din beställning eller registrering godkänner du att vi lagrar och använder dessa uppgifter för att fullfölja vårt åtagande gentemot dig. Vi dokumenterar även all kommunikation vi har med dig för att kunna tillhandahålla den service du förväntar dig av oss. Bergdalahyttan kommer inte att lämna ut dina personuppgifter till tredje part, undantag gäller våra partners för leveranser och betalning. Enligt PUL (Personuppgiftslagen) har du rätt att få den information vi har registrerat om dig. Om informationen är felaktig, ofullständig eller irrelevant kan du begära att informationen rättas eller tas bort utan att ange någon anledning. Kontakta i så fall kundservice.
Kontakt
Våra kontaktuppgifter är: Bergdalahyttan, Bergdala Glasbruk 365 92 Hovmantorp, tel 0478-10153, info@bergdalahyttan.se och vårt organisationsnummer är 559004-8392.
Med reservation för feltryck.